100 jaar geleden geboren: pianist-componist Cor de Groot

 

100 jaar geleden geboren: pianist-componist Cor de Groot

 

Halverwege zijn leven bevond Cor de Groot zich op het toppunt van zijn carrière: de Philips-catalogus vermeldde in 1953 talloze opnamen door de pianist van werken van Chopin, Albeniz, De Falla en pianoconcerten van Liszt, Morton Gould en Beethoven, alle drie met dirigent Willem van Otterloo. Otto Ketting omschreef (in het booklet bij de cd-box Willem van Otterloo – the original recordings 1951-1966, waarin de pianoconcerten nr. 1 en 2 van Rachmaninov en Beethovens derde) hun gedeelde muzikale opvatting: ‘verstandelijk maar niet emotieloos, uitgaan van de partituur en analytisch, geen toeters en bellen. Daarnaast was De Groot evenals Van Otterloo componist en zijn zicht op de grote vorm blijft steeds aanwezig’. Ketting noemt De Groot ‘de meest prominente pianist van zijn generatie’ (vermoedelijk dacht hij daar ‘Nederlandse’ bij).
Tussen 1937 en 1959 was hij 71 keer solist bij het Concertgebouworkest, o.a. in 1942, toen hij o.l.v. Paul van Kempen zijn eigen pianoconcert in Fis gr.t. uitvoerde. Hij had het al tien jaar eerder  voltooid, en opgedragen aan zijn leermeester aan het Amsterdams Conservatorium, Ulfert Schults. (Een kopie van het handschrift is te vinden op http://www.muziekschatten.nl/action/work?id=93. Op de laatste pagina’s heeft De Groot genoteerd welke uitvoeringen er van dit werk zijn gevolgd.)

Enkele jaren later begon De Groot bij de omroep een parallelcarrière: hij werd leider van en pianist in het Sherwood Septet, dat voor de NCRV vele opnamen maakte. Zoals Jurriaan Andriessen zich enige jaren later voor dat doel Leslie Cool noemde gebruikte Cor de Groot het alias Guy Sherwood. Onder die naam maakte hij voor zijn Septet vele composities en arrangementen (vooral van Amerikaanse songs), waarvan er vele bewaard zijn in het Nederlands Muziek Instituut en de Omroepmuziekbibliotheek. De bezetting van het ensemble wisselde, maar de basis bestond uit een strijkkwartet met contrabas, piano en gitaar (vaak met slagwerk, soms met een blaasinstrument).
It had to be you (zie afbeeldingen hieronder voor begin en slot) is gearrangeerd voor strijkkwartet.

 
De veelzijdigheid van de musicus Cor de Groot komt duidelijk naar voren in het zeer informatieve artikel dat Hans Goddijn over hem schreef (www.opusklassiek.nl/solisten/cordegroot.htm). Hij beschrijft verder hoe De Groot in 1959 door een ontsteking zijn rechterhand niet meer kon gebruiken en een tweede carrière begon: als muziekregisseur bij de Nederlandse Radio Unie (later NOS).
Hij herontdekte en legde een grote hoeveelheid onbekend repertoire vast en spoorde historische opnamen op. Ook bleef hij componeren en arrangeren, voor orkest, maar vooral voor piano. Een curiositeit is Chop-sticks, voor piano vierhandig, uit 1981 (http://www.muziekschatten.nl/action/work?id=847).

 
Hij maakte de volgende decennia nog vele radio- en plaatopnamen, vooral van Nederlandse muziek. Voor de manier waarop hij deze jarenlang propageerde ontving hij in 1980 de Johan Wagenaar-prijs.
Een proeve van zijn solopianospel is te vinden op een cd met een selectie van miniatuurtjes van Nederlandse componisten, grotendeels gebaseerd op kerstliederen. De (radio-)opnamen dateren van 1986-1987 en zijn in 2012 uitgebracht op het label Document (www.documentproductie.nl).

 

Cor de Groot, geboren op 7 juli 1914, overleed op 26 mei 1993.

GuySherwood2GuySherwood1Scannen0003

Advertisements

One thought on “100 jaar geleden geboren: pianist-componist Cor de Groot

  1. Pingback: DE VEELZIJDIGHEID VAN COR DE GROOT (1914-1993) | Omroepmuziekhistorie in woord en beeld

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s